Kyiv, 1 februari 2016 – Unilever lanceert eigen fabriek voor theeproductie in Gostomel (Kyiv) als onderdeel van de strategie voor lokalisatie van eigen productie en ontwikkeling van een flexibel logistiek systeem afgestemd aan vraag van de consument.
Unilever werkt aan dit project sinds mid-2015. Op dit moment is de omvang van investeringen in de theefabriek al 8.3 mln. euro. Het is het grootste investeringsproject voor het bedrijf sinds de tijd van de toetreding van Unilever tot de Oekraïense markt in 1993.
Om de tijdelijke lancering van de nieuwe productie te bevorderen die op de tweede helft van 2016 gepland is, werd een speciale multidisciplinaire werkgroep ingericht. Met deze groep kan de Engels-Nederlandse investeerder op de realisatie van dit project zonder vertragingen en problemen rekenen.
Aldus Vasil Bovdilov, hoofd Unilever vestiging in Oekraïne:
“Oekraïne is voor Unilever – één van de prioriteitsmarkten in Oost-Europa. We zijn bereid om hier in de ontwikkeling van de business te investeren. Lancering van de theeproductie onder de rook van Kyiv is beslist een historische stap in de ontwikkeling van ons bedrijf op de locale markt. Dankzij dit project gaan we het systeem van leveringen aanzienlijk vereenvoudigen en de afhankelijkheid van onze handel van import verminderen, terwijl we de Oekraïense consument met de betrouwbare goede kwaliteit van Unilever-theeproductie steeds blij zullen maken”
Over Unilever in Oekraïne
Unilever, één van de toonaangevende producenten van levensmiddelen, heeft zijn kantoor in Oekraïne op 1 mei 1993 geopend. Na vijf jaar, in 1998, door de snelle ontwikkeling van de business in Oekraïne, is de beslissing genomen om de vennootschap “Unilever Oekraïne” te registreren, met een hoofdkantoor in Kyiv. In totaal werken er in Oekraïne 150 medewerkers. Dit jaar vierde zij 23 jaar opereren op de Oekraïense markt.
Het portfolio handelsmerken van Unilever in Oekraïne bestaat uit bekende merken voedingsmiddelen: Lipton, Brooke Bond en “Besida” thee, Knorr soepen en basiscomponenten voor warme gerechten, geliefde merken van producten voor persoonlijke verzorging zoals Dove, Radox, “Zwarte parel”, “Schone lijn”, “Fluwelen handjes”, “Honderd recepten voor de schoonheid”, enz.. Middelen voor haarverzorging Clear, Dove, Timotei, “Schone lijn”, “Honderd recepten voor de schoonheid”, deodoranten van Axe, Dove, Rexona, “Schone lijn”, schoonmaakmiddelen Cif, Domestos en Glorix, producten voor mondhygiëne “Bosbalsem”.
In 2010 heeft Unilever op globaal niveau het “Unilever Sustainable Living Plan” aangekondigd. Als onderdeel van dit plan werd er door het bedrijf in Oekraïne in 2014 een campagne georganiseerd, in samenwerking met UNICEF, om de families die door de gebeurtenissen in Oost-Oekraïne geraakt waren van basismiddelen voor hygiëne en persoonlijke verzorging te voorzien. Gedurende drie maanden heeft Unilever 1 hryvnja van elke verkocht product aan de steunactie gedoneerd van merken Timotei, Axe, Dove, Clear, Rexona en Lipton. Dankzij deze actie zijn er 22 000 mensen in nood geholpen.